Harmonia kolorów.

Jak kolory wpływają na odbiorcę?

Kolor z powodzeniem podkreśla znaczenie przekazu, przyciąga uwagę, wskazuje drogę, ale nie zapominajmy, że barwy wywołują określone emocje. Interpretacja barw na pewno będzie zmieniać się w zależności od pochodzenia widzów. Istnieje jednak kilka ogólnie przyjmowanych powiązań, wywołujących zarówno pozytywne, jak i negatywne reakcje. Aby właściwie używać barw, musisz zawsze zastanowić się, do kogo określony projekt będzie skierowany,  w związku z tym powinieneś przestrzegać pewnych zależności.

Jak pokazują rozmaite badania, ponad 65% klientów podczas wyboru produktu uważa kolor za najistotniejszy element motywujący do zakupu. Określone barwy mają wpływ na wybrane zachowania konsumenckie, dlatego producenci zwracają szczególną uwagę nie tylko na barwy produktów, lecz również opakowań.

Kolory są jednym z najważniejszych bodźców pobudzających zmysł wzroku u człowieka. Przykuwają naszą uwagę i wpływają na nasze emocje niezależnie od tego, czy zdajemy sobie sprawę z faktycznej mocy ich oddziaływania, czy też nie. Sukces największych Firm często zależy od sposobu, w jaki postrzegają ich potencjalni odbiorcy. Projektowanie to nie tylko wizja oraz pomysł, ale ścisłe zasady komunikacji kolorystyką.
Firma Brand-Vision w swoich projektach zawsze przestrzega tych oraz wielu innych zasad, które na celu mają tworzenie projektów wpływających na podświadomość odbiorców, bezwarunkowego wzbudzania ich zaufania. Poniższe teksy mają na celu ułatwienie podjęcia decyzji odnośnie do samej kolorystyki, pod którą tworzymy wizerunek.

Czerwony– asertywny, potężny, odważny, pilny, budzący silne emocje, miłość, namiętność.
Informuje o czymś istotnym, pilnym, niebezpiecznym w zależności od treści może budzić pozytywne emocje, ale w odpowiednim połączeniu jak np. czerwony krzyż na tle wojny będzie wzbudzać emocje negatywne.

Różowy– romantyczny, miękki, spokojny, pasywny, zdrowy, kobiecość, uroda, radość.

Pomarańczowy– ciepło, współczucie, podniecenie, entuzjazm, duchowość, energia, swa wolność, radość, jesień, często pojawia się w barwach zespołów sportowych, ponieważ symbolizuje właśnie energię, dynamikę.

Zielony– naturalność, równowaga, harmonia, środowisko, pierwotność zdrowie wytrwałość, spokój, szczęście, odrodzenie, ruch (światła drogowe) i wiosna, ale jest też kolorem zazdrości.

Niebieski– dostojny, profesjonalny, udany, lojalny, spokojny, pokojowy, cichy, pozytywny, autorytatywny (jeśli to ciemny odcień), ale też kolor melancholii.

Żółty – optymistyczny, radosny, szczęśliwy, pełen energii, zabawa, słońce, inspiracja, lato, złoto, ale też ostrożność (pojawia się na znakach ostrzegawczych, ponieważ żółty dobrze przyciąga uwagę)

Fioletowy– refleksyjny, królewski, luksus, mądrość, duchowy, egzotyka, kreatywność, artyzm, inspiracja, duchowość.

Brązowy– naturalny, ziemia, solidny, niezawodny, silny, wygodny, rustykalny, ale też nijaki, konserwatywny, powszedni.

Czarny– pełen klasy, oficjalny, artystyczny, prostota, autorytet, potęga, ale też wywołuje skojarzenia.
Negatywne: śmierć, strach, starota, żałoba.

Biały– niepokalany, niewinny, czysty, nowy, prosty, przestronny , chłodny, powszedni, sterylny
(kojarzony z np. medycyną)

Szary– neutralny, szacunek, pokora, stabilność, mądrość, prostota, ale też brak zaangażowania, mętny, nudny, zwykły, tradycyjny.

Każdy może sam przemyśleć kolorystykę swojego wizerunku, wprowadzając do niej jeden z trzech podstawowych tematów kolorystycznych wynikających z użycia koła barw- monochromatyczny, analogiczny lub dopełniający. Czwarte połączenie barw, którym również często się posługujemy, to temat achromatyczny ( czerń, biel i odcienie szarości) z jedna dodatkową barwą.

Tematy monochromatyczne

Monochromatyczny temat barwy zawiera tylko jedną barwę , pojawiającą się w wielu odcieniach i z różnymi poziomami nasycenia. To bardzo skuteczna droga do osiągnięcia harmonii, ponieważ użycie tylko jednego koloru sprawia, że projekty nabierają jednorodnego, bardzo profesjonalnie wyglądającego charakteru.

Związki analogiczne 

Wybierając kilka kolorów sąsiadujących ze sobą na kole barw, tworzysz temat kolorystyczny nazywany analogicznym. Taki dobór barw jest bardzo efektowny, choć jednocześnie mocno niedoceniany, a przecież to jeden z pewniejszych sposobów harmonijnego wyglądu. Jeśli zajdzie potrzeba wyróżnienia któregoś z elementów slajdu, by podkreślić jego znaczenie, możesz zrobić to, zmieniając nasycenie barw lub dobierając inną z tematu analogicznego. Kolory dopełniające

Kolory dopełniające znajdujące się dokładnie naprzeciw siebie na kole barw. Harmonizują ze sobą właśnie dlatego, że tak bardzo się od siebie różnią. Uważaj jednak, bo często okazuje się, że czyste kolory dopełniające tworzą zbyt duży kontrast. W takim przypadku warto użyć ich ciemniejszych lub jaśniejszych odcieni, ewentualnie dopasować nasycenie barw, która da mniej rażący efekt, a jednocześnie pozwoli zachować kontrast barw.

5/5 - (1 vote)

Podoba ci się ten artykuł? 

Wszelkie materiały (treści, teksty, ilustracje, zdjęcia itp.) przedstawione na stronie www.brand-vision.pl i w obrębie domeny: www.brand-vision.pl są objęte prawem autorskim i podlegają ochronie na mocy „Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych” z dnia 4 lutego 1994 r. (tekst ujednolicony: Dz.U. 2006 nr 90 poz. 631).

Kopiowanie, przetwarzanie, rozpowszechnianie tych materiałów w całości lub w części bez zgody autora jest zabronione!

Udostępnij

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Szukasz kogoś, kto zajmie się kompleksowo marketingiem internetowym Twojej firmy?

Get The Latest Updates

Subscribe To Our Weekly Newsletter

No spam, notifications only about new products, updates.
Zobacz też

Powiązane posty